علم تاریخ در اندیشه امام خمینى(ره) از جایگاه بلند مرتبهاى برخوردار بود و ایشان علیرغم اشتغالات به فقه، اصول، فلسفه، عرفان و غیره به دانش تاریخ نیز توجه فراوانى داشتهاند. اما مىتوان گفت که تاریخ اندیشى امام نیز مانند بسیاری دیگر از تفکرات ایشان تا حدود بسیارى بر همگان پوشیده مانده است.
الف - فایده و عبرتآموزى تاریخ
امام(ره) به دانش تاریخ به عنوان یک سرگرمى یا قصه و افسانه نمىنگریست بلکه تاریخ در اندیشه ایشانعامل رشد و آگاهى است و مایه عبرت مىباشد. از جمله دورههاى تاریخى که امام خمینى(ره) عنایت وافرى بدان داشتهاند، تاریخ اسلام و تحولاتى است که در آن عصر پدید آمده است. به نظر مىرسد که نامه امام به گورباچف نیز بىتاثیر از نامه نگارى پیامبرصلیاللهعلیهوآلهوسلم به سران دولتهاى بزرگ عصر خویش نبوده است.
«تاریخ و آنچه که به ملتها مىگذرد این باید عبرت باشد براى مردم از جمله تاریخ عصر حاضر، ببینیم که چه شد که یک چنین قدرتى از بین رفت. دولتها ببینند که براى چه این طور منهدم شد یک چنین قدرتى و اجزاء دولتى ادارات ببینند که چه شد قضیه و موجب عبرت همه باشد .»
«وظیفه ماست که این مطالب را تذکر بدهیم، طرز حکومت اسلامى و روش زمامداران اسلام را در صدر اسلام بیان کنیم. بگوییم که دارالامارة و دکةالقضاى او در گوشه مسجد قرار داشت و دامنه حکومتش تا انتهاى ایران و مصر و حجاز و یمن گسترش داشت. متاسفانه وقتى حکومت به طبقات بعدى رسید طرزحکومت تبدیل به سلطنت و بدتر از سلطنت شد. باید این مطالب را به مردم رسانید و آنان را رشد فکرى وسیاسى داد .»
ب - امام و تاریخ اسلام
از جمله دورههاى تاریخى که امام خمینى(ره) عنایت وافرى بدان داشتهاند، تاریخ اسلام و تحولاتى است که در آن عصر پدید آمده است. به نظر مىرسد که نامه امام به گورباچف نیز بىتاثیر از نامه نگارى پیامبرصلیاللهعلیهوآلهوسلم به سران دولتهاى بزرگ عصر خویش نبوده است:
«خود رسولاکرم به طورى که مکتوبشان در صحیح نجارى مضبوط است و آن طورى که تاریخ ضبط کرده است،ایشان چهار تا مکتوب مرقوم فرمودند به چهار تا امپراطور، یکى ایران، یکى روم، یکى مصر، یکى حبشه .» یکى از خصلتهاى ذاتى تشیع از آغاز تاکنون مقاومت و قیام در برابر دیکتاتورى و ظلم است که در تمامى تاریخ تشیع به چشم مىخورد، هر چند که اوج این مبارزات در بعضى از مقطعهاى زمانى بوده است. درصد سال اخیر حوادثى اتفاق افتاده است که هر کدام در جنبش امروز ملت ایران تاثیر داشته است.
امام به پیدایش جریان انحراف در تاریخ اسلام و افتادن قدرت به دست امویان وقوف کامل داشت و بر آن تاسف بسیار مىخورد؛ به گمان ما این سخن امام که «مبادا انقلاب به دست نااهلان افتد» ناظر به همان انحراف در تاریخ اسلام مىباشد.
«از اول ظهور اسلام، مسلمین حافظ دین مبین اسلام بودهاند. حتى براى حفظ دین از حق خود مىگذشتند. حضرت امیرالمؤمنین با خلفا همکارى مىکردند چون ظاهرا مطابق دستور دین عمل مىنمودند و تشنجى در کار نبود تا موقعى که معاویه روى کار آمد و از طریقه و روش خلفا منحرف گشته وخلافت را مبدل به سلطنت نمود. در این موقع حضرت ناچار شد قیام کند زیرا روى موازین شرع و عقل نمىتوانستند معاویه را یک روز بر مقام خلافت پایدار ببینند .»
امام خمینى(ره) درباره امام حسنعلیهالسلام و صلح آن حضرت با معاویه نیز فرمودهاند:
«معاویه یک سلطانى بود در آن وقت، حضرت امام حسن بر خلافش قیام کرد. در صورتى که آن وقت همه با آن مردک بیعت کرده و سلطانش حساب مىکردند، حضرت امام حسن قیام کرد تا آن وقتى که مىتوانست. وقتى که یک دسته علاف نگذاشتند که کار را انجام دهد با آن شرایط صلح کرد که مفتضح کرد معاویه را. آنقدر که حضرت امام حسن مفتضح کرد معاویه را به همانقدر بود که سیدالشهداء یزید را مفتضح کرد .»
قیام امام حسینعلیهالسلام و حادثه عاشورا نیز به طور گسترده مورد توجه امام قرار گرفته است. اما برخلاف توجه معمول دیگر روحانیون به این حادثه - که جهت ذکر مصیبت بدان مىپردازند - امام همواره مىکوشد تا از این حادثه درس گرفته و آن را نیز مبناى درک خویش از رفتار ائمه و قیام انقلابى خود قرار دهد و در ضمن به برخى نظرات موجود درباره آن حضرت پاسخ گوید:
«سیدالشهداء به حسب روایات ما و به حسب عقاید ما از آن وقتى که از مدینه حرکت کرد مىدانست که چه دارد مىکند. مىدانست که شهید مىشود. قبل از تولد او اطلاع داده بودند به حسب روایات ما. وقتى که آمد مکه و از مکه در آن حال بیرون رفت یک حرکت سیاسى بزرگى بود که در یک وقتى که همه مردم دارند به مکه مىروند، ایشان از مکه خارج می شود. این یک حرکت سیاسى بود. تمام حرکاتش حرکات سیاسى بوده؛ اسلامى - سیاسى و این حرکت اسلامى - سیاسى بود که بنىامیه را از بین برد (6) .» میزان پرداختن امام به تاریخ معاصر و ابعاد مختلف آن به گونهاى است که مىتوان ادعا کرد بنیاد بینش سیاسى آن حضرت نیز به طور گسترده بر همین اندیشه تاریخ پژوهى، استوار گردیده است.
در جایى دیگر امام گویى خطاب به رهبران و علمایى که به سبب سستى و کوتاهى و با بهانه نبودن نیروى کافى دست از قیام و اصلاح اجتماعى کشیده و به وظیفه خویش عمل نمىنمایند و همچنین در ترسیم دیدگاه خویش از هدف قیام عاشورا مىفرمایند:
«امام حسینعلیهالسلام نیروى چندانى نداشت و قیام کرد. او هم اگر نعوذ بالله تنبل بود مىتوانست بنشیند و بگوید تکلیف شرعى من نیست که قیام کنم. دربار اموى خیلى خوشحال مىشد که سیدالشهداء بنشیند و حرف نزند و آنها بر خر مراد سوار باشند. اما او مسلم بن عقیل را فرستاد تا مردم را دعوت کند به بیعت تا حکومت اسلامى تشکیل بدهد و این حکومت فاسد را از بین ببرد .»
سیره و رفتار سایر ائمه معصومین نیز از نگاه تاریخى امام پنهان نمانده است:
«همین طور ائمه معصومین قیام کردند ولو با عده کم تا کشته شدند و اقامه فرائض نمودند و هر کدام مىدیدند قیام صلاح نیست در خانه مىنشستند و ترویج مىکردند
امتیاز: 0.00
شما باید یک عنوان و متن وارد کنید!
برای پاسخ دادن به این ارسال باید از
صفحه قبلی
اقدام کنید.
واقعا چه زمینه هایی باعث می شود که یک انسان بتواند در چنین سن بالایی ، این همه تحمل داشته باشد ؟
امام هنگام تبعید 64 سال داشت !!!
امتیاز: 0.00
شما باید یک عنوان و متن وارد کنید!
برای پاسخ دادن به این ارسال باید از
صفحه قبلی
اقدام کنید.
ناشناس
در : شنبه 13 خرداد 1385 [18:08 ]
توصیف بی بی سی از امام
رادیو بی بی سی در اعلام خبر درگذشت امام چنین گفت :
امروز مردی چشم از جهان فرو بست که با درگذشت او ،چشم های بسیاری در غرب آسوده خواهد خوابید .
واقعا اندازه آدم ها تا کجا می تواند به پیش برود ؟
امتیاز: 0.00
شما باید یک عنوان و متن وارد کنید!
برای پاسخ دادن به این ارسال باید از
صفحه قبلی
اقدام کنید.
ناشناس
در : شنبه 13 خرداد 1385 [18:08 ]
کاپیتولاسیون
دولتمردان پهلوی چطور می توانستند به آمریکایی ها مصونیت قضایی بدهند ؟
یعنی منظورم این است که چگونه می توانستند چنین چیزی را برای مردم یا حتی خانواده های خودشان توجیه کنند ؟
طبیعی بود که همه اعتراض کنند و جالب این است که تنها کسی که بطور عمده اعتراض می کند ، امام است .
احتمالا هیچ کس جرئت نکرده !!
امتیاز: 0.00
شما باید یک عنوان و متن وارد کنید!
برای پاسخ دادن به این ارسال باید از
صفحه قبلی
اقدام کنید.
ناشناس
در : شنبه 13 خرداد 1385 [18:08 ]
چه زندگی عجیبی !
برای آدم نحوه زندگی امام و خانه اش خیلی مایه تعجب است . انگار نه انگار که رئیس یک کشور است و کلی آدم نگاهشان به اوست .
خدائیش اگر نوبت به ما ها برسد ، نمی دانم چه جوری خواهیم شد ؟؟؟
در عالم خودمان و خیالاتمان ، شعار می دهیم و ادایش را در می آوریم ، اما .....
امتیاز: 0.00
شما باید یک عنوان و متن وارد کنید!
برای پاسخ دادن به این ارسال باید از
صفحه قبلی
اقدام کنید.
ناشناس
در : شنبه 13 خرداد 1385 [18:08 ]
مبارزه با ظلم حکومتی
یکی از خصلت های عجیب امام ، مبارزه با حکومت بود . الان که ما عادت کردیم و کلی در تاریخ خوانده ایم ، برایمان عادی شده است ، امام واقعا مبارزه با حکومتی به قدرت شاه و ساواک ،انصافا جرئت می خواست .
امتیاز: 0.00
وزارت آموزش و پرورش > سازمان پژوهش و برنامهريزی آموزشی
شبکه ملی مدارس ایران رشد
شما باید یک عنوان و متن وارد کنید!