منو
 صفحه های تصادفی
تميز کردن شيميايي برخي از لوازم منزل
رشته تربیت بدنی شاخه فنی و حرفه ای
چهار ضلعیهای محیطی
ابو قتاده انصاری
موادی که جلوی اشتها را می گیرند
یادگیری مفاهیم
تاج پادشاه اشکانی
مراحل رشد کودک
پلی مورف
Event handlers
 کاربر Online
598 کاربر online
 : تاریخ
برای پاسخ دادن به این ارسال باید از صفحه قبلی اقدام کنید.   کاربر offline معصومه قاسمی 3 ستاره ها ارسال ها: 372   در :  شنبه 13 خرداد 1385 [06:01 ]
  امام خمینى(ره)
 

علم تاریخ در اندیشه امام خمینى(ره) از جایگاه بلند مرتبه‏اى برخوردار بود و ایشان علیرغم اشتغالات به ‏فقه، اصول، فلسفه، عرفان و غیره به دانش تاریخ نیز توجه فراوانى داشته‏اند. اما مى‏توان‏ گفت که تاریخ اندیشى امام نیز مانند بسیاری دیگر از تفکرات ایشان تا حدود بسیارى بر همگان پوشیده مانده است.

الف - فایده و عبرت‏آموزى تاریخ

امام(ره) به دانش تاریخ به عنوان یک سرگرمى یا قصه و افسانه نمى‏نگریست ‏بلکه تاریخ در اندیشه ایشان‏عامل رشد و آگاهى است و مایه عبرت مى‏باشد. از جمله دوره‏هاى تاریخى که امام خمینى(ره) عنایت وافرى بدان داشته‏اند، تاریخ اسلام و تحولاتى است ‏که در آن عصر پدید آمده است. به نظر مى‏رسد که نامه امام به گورباچف نیز بى‏تاثیر از نامه ‏نگارى پیامبرصلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم به سران دولت‏هاى بزرگ عصر خویش نبوده است.


«تاریخ و آنچه که به ملتها مى‏گذرد این باید عبرت باشد براى مردم از جمله تاریخ عصر حاضر، ببینیم که‏ چه شد که یک چنین قدرتى از بین رفت. دولتها ببینند که براى چه این طور منهدم شد یک چنین قدرتى‏ و اجزاء دولتى ادارات ببینند که چه شد قضیه و موجب عبرت همه باشد .»

«وظیفه ماست که این مطالب را تذکر بدهیم، طرز حکومت اسلامى و روش زمامداران اسلام را در صدر اسلام بیان کنیم. بگوییم که دارالامارة و دکة‏القضاى او در گوشه مسجد قرار داشت و دامنه حکومتش تا انتهاى ایران و مصر و حجاز و یمن گسترش داشت. متاسفانه وقتى حکومت‏ به طبقات بعدى رسید طرزحکومت تبدیل به سلطنت و بدتر از سلطنت‏ شد. باید این مطالب را به مردم رسانید و آنان را رشد فکرى وسیاسى داد .»

ب - امام و تاریخ اسلام

از جمله دوره‏هاى تاریخى که امام خمینى(ره) عنایت وافرى بدان داشته‏اند، تاریخ اسلام و تحولاتى است ‏که در آن عصر پدید آمده است. به نظر مى‏رسد که نامه امام به گورباچف نیز بى‏تاثیر از نامه ‏نگارى پیامبرصلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم به سران دولت‏هاى بزرگ عصر خویش نبوده است:

«خود رسول‏اکرم به‏ طورى که مکتوبشان در صحیح نجارى مضبوط است و آن طورى که تاریخ ضبط کرده است،ایشان چهار تا مکتوب مرقوم فرمودند به چهار تا امپراطور، یکى ایران، یکى روم، یکى مصر، یکى حبشه .» یکى از خصلتهاى ذاتى تشیع از آغاز تاکنون مقاومت و قیام در برابر دیکتاتورى و ظلم است که در تمامى ‏تاریخ تشیع به چشم مى‏خورد، هر چند که اوج این مبارزات در بعضى از مقطعهاى زمانى بوده است. درصد سال اخیر حوادثى اتفاق افتاده است که هر کدام در جنبش امروز ملت ایران تاثیر داشته است.


امام به پیدایش جریان انحراف در تاریخ اسلام و افتادن قدرت به دست امویان وقوف کامل داشت و بر آن‏ تاسف بسیار مى‏خورد؛ به گمان ما این سخن امام که «مبادا انقلاب به دست نااهلان افتد» ناظر به همان انحراف در تاریخ اسلام مى‏باشد.

«از اول ظهور اسلام، مسلمین حافظ دین مبین اسلام بوده‏اند. حتى براى حفظ دین از حق خود مى‏گذشتند. حضرت امیرالمؤمنین با خلفا همکارى مى‏کردند چون ظاهرا مطابق دستور دین عمل ‏مى‏نمودند و تشنجى در کار نبود تا موقعى که معاویه روى کار آمد و از طریقه و روش خلفا منحرف گشته وخلافت را مبدل به سلطنت نمود. در این موقع حضرت ناچار شد قیام کند زیرا روى موازین شرع و عقل ‏نمى‏توانستند معاویه را یک روز بر مقام خلافت پایدار ببینند .»



امام خمینى(ره) درباره امام حسنعلیه‌السلام و صلح آن حضرت با معاویه نیز فرموده‏اند:

«معاویه یک سلطانى بود در آن وقت، حضرت امام حسن بر خلافش قیام کرد. در صورتى که آن وقت همه با آن مردک بیعت کرده و سلطانش حساب مى‏کردند، حضرت امام حسن قیام کرد تا آن وقتى که مى‏توانست. وقتى که یک دسته علاف نگذاشتند که کار را انجام دهد با آن شرایط صلح کرد که مفتضح کرد معاویه را. آنقدر که حضرت امام حسن مفتضح کرد معاویه را به همانقدر بود که سیدالشهداء یزید را مفتضح کرد .»

قیام امام حسینعلیه‌السلام و حادثه عاشورا نیز به طور گسترده مورد توجه امام قرار گرفته است. اما برخلاف توجه ‏معمول دیگر روحانیون به این حادثه - که جهت ذکر مصیبت ‏بدان مى‏پردازند - امام همواره مى‏کوشد تا از این‏ حادثه درس گرفته و آن را نیز مبناى درک خویش از رفتار ائمه و قیام انقلابى خود قرار دهد و در ضمن به ‏برخى نظرات موجود درباره آن حضرت پاسخ گوید:

«سیدالشهداء به حسب روایات ما و به حسب عقاید ما از آن وقتى که از مدینه حرکت کرد مى‏دانست که ‏چه دارد مى‏کند. مى‏دانست که شهید مى‏شود. قبل از تولد او اطلاع داده بودند به حسب روایات ما. وقتى‏ که آمد مکه و از مکه در آن حال بیرون رفت ‏یک حرکت ‏سیاسى بزرگى بود که در یک وقتى که همه مردم‏ دارند به مکه مى‏روند، ایشان از مکه خارج می شود. این یک حرکت‏ سیاسى بود. تمام حرکاتش حرکات ‏سیاسى بوده؛ اسلامى - سیاسى و این حرکت اسلامى - سیاسى بود که بنى‏امیه را از بین برد (6) .» میزان پرداختن امام به تاریخ معاصر و ابعاد مختلف آن به گونه‏اى است که مى‏توان ادعا کرد بنیاد بینش‏ سیاسى آن حضرت نیز به طور گسترده بر همین اندیشه تاریخ ‏پژوهى، استوار گردیده است.


در جایى دیگر امام گویى خطاب به رهبران و علمایى که به سبب سستى و کوتاهى و با بهانه نبودن نیروى ‏کافى دست از قیام و اصلاح اجتماعى کشیده و به وظیفه خویش عمل نمى‏نمایند و همچنین در ترسیم دیدگاه‏ خویش از هدف قیام عاشورا مى‏فرمایند:

«امام حسینعلیه‌السلام نیروى چندانى نداشت و قیام کرد. او هم اگر نعوذ بالله تنبل بود مى‏توانست‏ بنشیند و بگوید تکلیف شرعى من نیست که قیام کنم. دربار اموى خیلى خوشحال مى‏شد که سیدالشهداء بنشیند و حرف‏ نزند و آنها بر خر مراد سوار باشند. اما او مسلم بن عقیل را فرستاد تا مردم را دعوت کند به بیعت تا حکومت ‏اسلامى تشکیل بدهد و این حکومت فاسد را از بین ببرد .»

سیره و رفتار سایر ائمه معصومین نیز از نگاه تاریخى امام پنهان نمانده است:

«همین طور ائمه معصومین قیام کردند ولو با عده کم تا کشته شدند و اقامه فرائض نمودند و هر کدام‏ مى‏دیدند قیام صلاح نیست در خانه مى‏نشستند و ترویج مى‏کردند

  امتیاز: 0.00     
برای پاسخ دادن به این ارسال باید از صفحه قبلی اقدام کنید.   کاربر offline محمد رضا قدوسی 3 ستاره ها ارسال ها: 916   در :  شنبه 13 خرداد 1385 [17:02 ]
  این همه صبر
 

واقعا چه زمینه هایی باعث می شود که یک انسان بتواند در چنین سن بالایی ، این همه تحمل داشته باشد ؟
امام هنگام تبعید 64 سال داشت !!!

  امتیاز: 0.00     
برای پاسخ دادن به این ارسال باید از صفحه قبلی اقدام کنید.   ناشناس   در :  شنبه 13 خرداد 1385 [18:08 ]
  توصیف بی بی سی از امام
 

رادیو بی بی سی در اعلام خبر درگذشت امام چنین گفت :

امروز مردی چشم از جهان فرو بست که با درگذشت او ،‌چشم های بسیاری در غرب آسوده خواهد خوابید .

واقعا اندازه آدم ها تا کجا می تواند به پیش برود ؟

  امتیاز: 0.00     
برای پاسخ دادن به این ارسال باید از صفحه قبلی اقدام کنید.   ناشناس   در :  شنبه 13 خرداد 1385 [18:08 ]
  کاپیتولاسیون
 

دولتمردان پهلوی چطور می توانستند به آمریکایی ها مصونیت قضایی بدهند ؟
یعنی منظورم این است که چگونه می توانستند چنین چیزی را برای مردم یا حتی خانواده های خودشان توجیه کنند ؟

طبیعی بود که همه اعتراض کنند و جالب این است که تنها کسی که بطور عمده اعتراض می کند ، امام است .
احتمالا هیچ کس جرئت نکرده !!

  امتیاز: 0.00     
برای پاسخ دادن به این ارسال باید از صفحه قبلی اقدام کنید.   ناشناس   در :  شنبه 13 خرداد 1385 [18:08 ]
  چه زندگی عجیبی !
 

برای آدم نحوه زندگی امام و خانه اش خیلی مایه تعجب است . انگار نه انگار که رئیس یک کشور است و کلی آدم نگاهشان به اوست .

خدائیش اگر نوبت به ما ها برسد ، نمی دانم چه جوری خواهیم شد ؟؟؟
در عالم خودمان و خیالاتمان ، شعار می دهیم و ادایش را در می آوریم ، اما .....

  امتیاز: 0.00     
برای پاسخ دادن به این ارسال باید از صفحه قبلی اقدام کنید.   ناشناس   در :  شنبه 13 خرداد 1385 [18:08 ]
  مبارزه با ظلم حکومتی
 

یکی از خصلت های عجیب امام ، مبارزه با حکومت بود . الان که ما عادت کردیم و کلی در تاریخ خوانده ایم ، برایمان عادی شده است ، امام واقعا مبارزه با حکومتی به قدرت شاه و ساواک ،‌انصافا جرئت می خواست .

  امتیاز: 0.00