منو
 صفحه های تصادفی
نیروی چسبندگی
خوشبینی و مثبت اندیشی
اسعد بن زراره
کهکشان انفجاری
فابل
مظلومیت امام جواد علیه السلام
انواع روشهای ژئوتکنیکی شناسایی مستقیم زیر زمینی
اسامی حیوانات آمده در قرآن
بداء
اکلوژیت
 کاربر Online
428 کاربر online
 : نجوم
برای پاسخ دادن به این ارسال باید از صفحه قبلی اقدام کنید.   کاربر offline مجید آقاپور 4 ستاره ها ارسال ها: 1637   در :  یکشنبه 29 مرداد 1385 [10:34 ]
  سفینه آتلانتیس با شش سرنشین پنجم شهریور ماه پرواز می‌کند.
 

سازمان هوانوردی و فضایی آمریکا اعلام کرد سفینه رفت و برگشت `آتلانتیس` روز پنجم شهریور ماه با شش سرنشین خود به سوی ایستگاه فضایی بین‌المللی پرواز خواهد کرد. به گزارش سایت اینترنتی `نیوساینتیست`، در صورت عملی نشدن پرواز `آتلانتیس` در روز پنجم شهریور، این سفینه تا روز شانزدهم همین ماه برای پرواز خود زمان خواهد داشت.

سازمان `ناسا` هم‌اکنون در حال بررسی میزان ثبات پوشش مورد استفاده در بدنه مخزن سوخت این شاتل است زیرا جدا شدن حتی قطعاتی کوچک از این پوشش در پی فشار و لرزشهای شدید در هنگام پرواز سفینه می‌تواند سبب برخورد این پوششهای جدا شده با عایقهای حرارتی بدنه شاتل و آسیب دیدگی آن شود که این امر خود می‌تواند آسیب پذیری سفینه در هنگام بازگشت به جو زمین را به دنبال داشته باشد.

وقوع حادثه‌ای مشابه برای سفینه رفت و برگشت `کلمبیا` در فوریه سال ‪ ۲۰۰۳‬سبب منهدم شدن این شاتل در هنگام بازگشت به جو زمین و مرگ هفت سرنشین آن شده بود. علاوه بر این مطلب ، `ناسا` بررسی استحکام پیچهای مورد استفاده در بدنه شاتل `دیسکاوری` را نیز به شکل جدی دنبال می‌کند. بررسی‌های قبلی کارشناسان `ناسا` نشان داده بود پیچهای نگه‌دارنده یکی از آنتهای ارتباطی موجود در بدنه شاتل تقریبا باز شده که در صورت عدم شناسایی این ایراد، امکان از جا درآمدن آنتن در پی تکانهای شدید لحظه پرتاب سفینه وجود داشته است.

عمر شاتلهای `ناسا` هم‌اکنون به ‪ ۲۵‬سال رسیده و در تمامی این سالها ناوگان شاتلها با همین پیچها و اتصالات به پرواز درآمده‌اند. پرواز شاتل `آتلانتیس` سومین پرواز شاتلهای `ناسا` پس از انهدام شاتل `کلمبیا` محسوب می‌شود. سازمان `ناسا` در دو پرواز اخیر که توسط شاتل `دیکساوری` صورت گرفتند تلاش کرد با استفاده از روشهای جدید، وضعیت سلامت شاتل را پس از پرواز زیرنظر بگیرد.

بر همین اساس کارشناسان مرکز کنترل پرواز شاتل با دوربینهای متعدد از بدنه شاتل در لحظات پرواز تصویربرداری می‌کنند و خود خدمه شاتل نیز در مدار زمین با استفاده از دوربینهای سفینه آسیب دیدگی‌های احتمالی سفینه را بررسی می‌کنند و به علاوه سفینه در هنگام رسیدن به ایستگاه فضایی بین‌المللی و پیش از کناره گرفتن در آن، توسط دوربینهای این ایستگاه جهت شناسایی آسیب دیدگی‌های احتمالی عایق‌های حرارتی زیر بدنه مورد بازرسی قرار می‌گیرد.

پرواز شاتل `آتلانتیس` نخستین ماموریت شاتلهای `ناسا` از سال ‪۲۰۰۲‬ تاکنون برای ادامه روند ساخت ایستگاه فضایی در فضا خواهد بود. در این ماموریت `آتلانتیس` دو آنتن خورشیدی بزرگ را برای اتصال به ایستگاه فضایی با خود به فضا خواهد برد که با استفاده از این آنتنهای خورشیدی ظرفیت تولید برق در این ایستگاه دو برابر خواهد شد. به علاوه در این ماموریت یک سازه ‪ ۱۷/۵‬تنی به بدنه ایستگاه متصل خواهد شد که در آینده آزمایشگاه‌های فضایی اروپا و ژاپن در این سازه نصب خواهند شد.

شش خدمه `آتلانتیس` در طول ماموریت فضایی یازده روزه خود چندین راه‌پیمایی فضایی را برای نصب تجهیزات یاد شده در ایستگاه فضایی انجام خواهند داد. سازمان `ناسا` قصد دارد با استفاده از ‪ ۱۶‬ماموریت شاتلها تا سال ‪۲۰۱۰‬ کار ساخت ایستگاه فضایی بین‌المللی را به پایان برساند که پرواز `آتلانتیس` اولین مورد از این ‪ ۱۶‬ماموریت است.

  امتیاز: 0.00     
برای پاسخ دادن به این ارسال باید از صفحه قبلی اقدام کنید.   کاربر offline مجید آقاپور 4 ستاره ها ارسال ها: 1637   در :  دوشنبه 30 مرداد 1385 [09:21 ]
  سفینه آتلانتیس
 

img/daneshnameh_up/c/c9/atlantis_launch3.jpgimg/daneshnameh_up/6/6e/atlantis1.jpg


  امتیاز: 0.00     
برای پاسخ دادن به این ارسال باید از صفحه قبلی اقدام کنید.   کاربر offline مجید آقاپور 4 ستاره ها ارسال ها: 1637   در :  شنبه 04 شهریور 1385 [15:13 ]
  ایستگاه فضایی بین‌المللی تکمیل می‌شود
 

با پرواز سفینه `آتلانتیس` سازمان `ناسا` در هفته آینده به سوی ایستگاه فضایی بین‌المللی، روند تکمیل این ایستگاه عظیم و نیمه کاره در مدار زمین پس از ‪ ۳/۵‬سال دوباره به شکل جدی آغاز می‌شود. به گزارش سایت اینترنتی `نیوساینتیست`، اسکلت اولیه ایستگاه فضایی بین‌-المللی در سال ‪ ۱۹۹۸‬و با همکاری ‪ ۱۶‬کشور از جمله آمریکا، روسیه، کشورهای اتحادیه اروپا، ژاپن و کانادا در ارتفاع ‪ ۳۵۰‬کیلوکتری از سطح زمین در مدار کره زمین قرار گرفت و روند تکمیل این ایستگاه از آن تاریخ تا سال ‪ ۲۰۰۳‬به طور مداوم ادامه یافت، اما با بروز حادثه انفجار شاتل `کلمبیا` در سال ‪ ۲۰۰۳‬و مرگ هفت خدمه آن، روند ساخت ایستگاه فضایی نیز عملا متوقف شد.

شاتلهای سازمان `ناسا` تنها سفینه‌هایی هستند که به علت برخورداری از قابلیت حمل محموله‌های باری بزرگ می‌توانند قطعات و تجهیزات حجیم ساخته شده برای این ایستگاه را از زمین به فضا ببرند. سازمان `ناسا` پس از یک وقفه چند ساله، در ماههای اخیر دو بار شاتل ` دیسکاوری` خود را با هدف آزمایش تمهیدات امنیتی جدید درنظر گرفته شده برای شاتلها، به ایستگاه فضایی فرستاد، اما در این ماموریتها فضانوردان تنها به تعمیرات و نگهداری ایستگاه و حمل آذوقه مورد نیاز دو خدمه ساکن در این ایستگاه اقدام کردند و ادامه روند ساخت ایستگاه با پرواز شاتل `آتلانتیس` در هفته آینده، آغاز خواهد شد.

`ناسا` قصد دارد تا سال ‪ ۲۰۰۹‬فضای داخلی ایستگاه بین‌المللی فضایی را به اندازه فضای داخلی یک خانه پنج اطاق خوابه برساند و با افزودن یک حمام-دستشویی و آشپزخانه دیگر، امکانات لازم برای افزایش تعداد خدمه ایستگاه از ‪ ۳‬نفر فعلی به ‪ ۶‬نفر را فراهم کند.

هم‌اکنون ‪ ۱۵‬قطعه تجهیزات مهم در زمین ساخته شده و در انتظار ارسال به فضا برای نصب در ایستگاه فضایی هستند که از میان آنها می‌توان به یک آزماشگاه ساخت ژاپن، یک آزمایشگاه ساخت سازمان فضایی اروپا و یک روبات با دو بازوی متحرک به نام `دکستر` ساخت کشور کانادا، اشاره کرد.

برای ارسال و نصب تمامی این تجهیزات در ایستگاه فضایی بن‌المللی، ‪۱۵‬ تا ‪ ۱۷‬پرواز شاتل الزامی است که پرواز `آتلانتیس` در هفته آینده نخستین مورد از این ماموریتها خواهد بود. `ناسا` قصد دارد تا سال ‪ ۲۰۱۰‬ناوگان شاتلهای فضایی خود را بازنشسته کند و به همین علت مجبور است تا آن تاریخ برای انجام پروازهای یاد شده، برنامه سنگینی را برای دو شاتل باقی مانده خود (دیسکاوری و آتلانتیس) در نظر بگیرد.

شاتل `دیسکاوری` در هفته آینده یکی از سنگین‌ترین قطعاتی را که تاکنون برای نصب در ایستگاه به فضا برده شده، به وزن ‪ ۱۵‬هزار و ‪ ۸۲۴‬کیلوگرم با خود به فضا خواهد برد. این قطعه بزرگ موسوم به `پی‪/۳‬پی‪ `۴‬در حقیقت اسکلت فلزی است که برای توزیع برق و نصب ریل حرکت روبات کانادایی ایستگاه و همچنین نصب سومین و چهارمین صفحات خورشیدی ایستگاه که آنها نیز در همین ماموریت با `آتلانتیس` به فضا می‌روند، مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

هر کدام از این دو صفحه خورشیدی جدید دارای ‪ ۳۲‬هزار و ‪ ۸۰۰‬باتری خورشیدی بوده و در مجموع ‪ ۷۳‬متر طول دارند. زمانی که این صفحات خورشیدی جدید در ماه‌های آینده فعال شوند، میزان برق تولیدی در ایستگاه فضایی با رسیدن به ‪ ۴۰‬کیلووات، به دو برابر میزان فعلی می‌رسد.

پس از پرواز `آتلانتیس` در هفته آینده برای انجام ماموریتهای یاد شده، شاتل ` دیسکاوری` در تاریخ ‪ ۱۴‬سپتامبر برای ادامه روند ساخت به فضا می‌رود و این وضعیت در صورت عدم تکرار فاجعه‌ای نظیر انفجار شاتل `کلمبیا` در سال ‪ ،۲۰۰۳‬تا تکمیل ایستگاه فضایی بین‌المللی در سال ‪ ۲۰۱۰‬به طور مداوم ادامه خواهد داشت.

  امتیاز: 0.00     
برای پاسخ دادن به این ارسال باید از صفحه قبلی اقدام کنید.   کاربر offline مجید آقاپور 4 ستاره ها ارسال ها: 1637   در :  یکشنبه 19 شهریور 1385 [07:58 ]
  فضاپیمای آتلانتیس به فضا پرتاب شد.
 

فضاپیمای `آتلانتیس` طبق برنامه مقرر، ساعت 1۱‬ و 15 دقیقه به وقت محلی روز شنبه، از مرکز فضایی کندی در پایگاه فضایی `کیپ کاناورال` ایالت فلوریدا آمریکا همراه با شش سرنشین شامل یک زن و پنج مرد به فضا پرتاب شد تا به ایستگاه فضایی بین‌المللی بپیوندد.


به گزارش خبرگزاری فرانسه از کیپ کاناورال، برنامه پرتاب این شاتل فضایی بعد از شش بار به تعویق افتادن به علل مختلف، طبق برنامه تعیین شده بعد از ظهر امروز با موفقیت انجام شد و این فضاپیما برای انجام تعمیرات و کار بازسازی ایستگاه فضایی بین‌المللی در مدار کره زمین قرار گرفت .

یک دقیقه بعد از پرتاب، سرعت این فضاپیما به شش هزار کیلومتر در ساعت رسید و دو دقیقه بعد از پرتاب دو موشک متصل به شاتل از بدنه آن جدا شده و در اقیانوس اطلس فرو افتادند. این دو موشک به پایگاه فضایی کیپ کاناورال بازگردانده و برای پرتاب‌های بعدی آتلانتیس مجددا` مورد استفاده قرار خواهند گرفت.

شاتل آتلانتیس در کمتر از ‪ ۹‬دقیقه بعد از پرواز در مدار کره زمین قرار گرفت. همه مخازن سوخت آن هشت دقیقه بعداز پرتاب از آن جدا شده و سه موتور اصلی آن متوقف و از بدنه شاتل جدا شده و در اقیانوس آرام فرو افتاده و از بین رفتند. آتلانتیس حین قرار گرفتن بر مدار کره زمین، دو موتور کوچک خود را که برای انجام ماموریت فضایی در فضا مورد استفاده قرار خواهد گرفت،روشن کرد تا شاتل اوج گرفته و به ارتفاع مورد نیاز دست پیدا کرده و مسیر حرکت خود را به سمت ایستگاه فضایی بین‌المللی در پیش بگیرد.

آتلانتیس روز دوشنبه ساعت ‪ ۱۰:۴۶‬به وقت گرینویچ به این ایستگاه خواهد رسید. مدت ماموریت آتلانتیس در مدار کره زمین همراه با شش سرنشین آن که شامل پنج فضانورد مرد و یک فضانورد زن هستند ‪ ۱۱‬و یا ‪ ۱۲‬روز خواهد بود. هدف اصلی این ماموریت از سرگیری کار بازسازی ایستگاه فضایی بین‌المللی است که از پایان سال ‪ ۲۰۰۲‬نیمه تمام رها شده است.

آتلانتیس در این ماموریت فضایی قطعات حجیمی از ایستگاه فضایی را شامل دو آنتن انرژی خورشیدی را در این ایستگاه نصب خواهد کرد.

  • ایرنا

  امتیاز: 0.00     
برای پاسخ دادن به این ارسال باید از صفحه قبلی اقدام کنید.   کاربر offline مجید آقاپور 4 ستاره ها ارسال ها: 1637   در :  یکشنبه 16 مهر 1385 [09:30 ]
  سفینه دیسکاوری
 

سازمان هوانوردی و فضایی آمریکا `ناسا` روز ‪ ۱۶‬آذرماه را برای پرواز بعدی شاتل `دیسکاوری` به ایستگاه فضایی بین‌المللی تعیین کرد. به گزارش خبرگزاری رویترز، `ناسا` اعلام کرده است این تاریخ یک هفته زودتر از زمان تعیین شده قبلی است و این تغییر به نفع کارمندان این سازمان به دلیل نزدیکی تعطیلات پایان سال صورت گرفته است.

پس از انفجار سفینه `کلمبیا` در سال ‪ ۲۰۰۳‬و زمین گیر شدن ناوگان شاتلهای `ناسا` ، پرواز `دیسکاوری`، دومین پرواز یک سفینه‌رفت و برگشت آمریکا برای ادامه ساخت ایستگاه فضایی بین‌المللی است. سازمان `ناسا` ساعت ‪ ۲۱:۳۸‬به وقت شرق آمریکا و در واقع شب هنگام را برای پرواز شاتل `دیسکاوری` در ماموریت روز ‪ ۱۶‬آذر برگزیده است. از زمان انهدام شاتل `کلمبیا` تاکنون این نخستین باری است که یک شاتل در تاریکی شب به پرواز در می‌آید.

`ناسا` در تمامی موارد اخیر شاتلهای خود را در روز به پرواز درآورده تا بتواند در لحظات پرواز با دقت از عایقهای حرارتی بدنه این سفینه تصویربرداری کند و آسیبهای احتمالی وارد شده به عایق حرارتی در هنگام پرواز را شناسایی نماید. آسیب دیدگی عایق حرارتی زیر بدنه شاتل در لحظات اولیه پرواز می‌تواند هنگام بازگشت سفینه به جو زمین و تحمل دمای شدید ناشی از اصطکاک با جو، خطر بزرگی برای شاتل محسوب شود. آسیب دیدگی عایق حرارتی زیر بال شاتل کلمبیا سبب شد این سفینه در هنگام بازگشت به جو زمین در سال ‪ ۲۰۰۳‬آتش بگیرد و هفت سرنشین آن کشته شوند.

انتخاب شب هنگام برای پرواز شاتل `دیسکاوری` و اکتفا به رادارها برای بررسی وضعیت سلامت شاتل نشان‌دهنده حصول مجدد اعتماد به نفس سازمان `ناسا` در زمینه پرواز این سفینه‌هاست. این سازمان قصد دارد تا زمان بازنشستگی شاتلها در سال ‪ ،۲۰۱۰‬دست کم ‪ ۱۴‬بار دیگر آنها را برای تکمیل ساخت ایستگاه فضایی بین‌المللی ‪۱۰۰‬ میلیارد دلاری، به پرواز درآورد.

`ناسا` پس از سال ‪ ۲۰۱۰‬سفینه‌های جدیدی به نام `اوریون` را جایگزین شاتلها خواهد کرد.

  امتیاز: 0.00     
برای پاسخ دادن به این ارسال باید از صفحه قبلی اقدام کنید.   کاربر offline مجید آقاپور 4 ستاره ها ارسال ها: 1637   در :  شنبه 19 خرداد 1386 [05:42 ]
  فضاپیمای آتلانتیس
 

فضاپیمای آتلانتیس پس از مدتها تاخیر سرانجام صبح امروز (شنبه) به مقصد ایستگاه فضایی بین‌المللی پرتاب شد. به گزارش روز شنبه پایگاه خبری بی‌بی‌سی به نقل از `ناسا` ، شاتل آتلانتیس در هوایی کاملا صاف به فضا پرتاب شد و کمتر از ‪ ۹‬دقیقه به مدار اصلی خود رسید.

به گزارش این پایگاه خبری ، آتلانتیس در این ماموریت هفت فضانورد را با خود حمل کرد که ماموریت آنها ملحق شدن به ایستگاه فضایی بین‌المللی بود. قراراست در این ماموریت فضانوردان ادامه نصب این ایستگاه فضایی‌را انجام دهند و یک جفت صفحه جدید خورشیدی نیز بر روی این ایستگاه نصب کنند.

شاتل آتلانتیس از پایگاه کندی فلوریدا به فضاپرتاب شد. این نخستین ماموریت شاتل‌ها در سال میلادی جدید است.

  امتیاز: 0.00