منو
 کاربر Online
753 کاربر online
 : کامپیوتر
برای پاسخ دادن به این ارسال باید از صفحه قبلی اقدام کنید.   کاربر offline رضاآنلاین64 1 ستاره ها ارسال ها: 7   در :  دوشنبه 30 مرداد 1385 [04:34 ]
  با وب 2 زندگی کنید
 

تصور کنید شما کاربر خدمات خبری گوگل هستید، هر بار ایمیلی به شما فرستاده می شود و شما را از آخرین اخباری که در بیش از 4500 منبع خبری درباره موضوع موردعلاقه خودتان منتشر شده است، مطلع می کند، یکی از این ایمیل ها حاوی لینک به کتابی است که از قضای روزگار از کتابهای محبوب شما بوده است؛ شما لینک را دنبال می کنید و به اصل مقاله که نقدی بر آن کتاب بوده است می رسید؛ اتفاقا شما وبلاگ نویس هم هستید؛ از ابزاری مانند بلاگر یا موبل تایپ استفاده می کنید و پستی همراه با لینک به مشخصات آن کتاب در آمازون می فرستید؛ هنوز چند دقیقه ای از پابلیش شدن آن نگذشته است که سرویسی به نام تکنوراتی، که کارش جستجو در محتوای وبلاگها است، آن لینک را ردیابی می کند؛ تکنوراتی بخشی به عنوان کتاب دارد که شامل فهرستی از کتابهای داغ در دنیای وبلاگستان است.تکنوراتی با ردیابی آن لینک، آن کتاب را در این فهرست قرار می دهد و اگر آن کتاب، محبوبیت داشته باشد در بالای جدول داغ ترین ها قرار می گیرد. در عین حال شما هم بیکار ننشسته اید، لینکی به پست خودتان در Del.icio.us می دهید و آن را با کلیدواژه های برچسبی یا تگ یا tag مشخص می کنید. اگر از سرویس های Myweb یاهو هم استفاده می کنید مشابه این کار را در آنجا انجام می دهید. در Del.icio.us برچسب ها دسته بندی می شوند و مثلا برچسب های با نام آن کتاب در یک ردیف قرار می گیرد که شامل یک یا چندین پست درباره آن کتاب است که در چندین وبلاگ منتشر شده است. Del.icio.us سرویسی به نام social bookmarking service ارائه می دهد که در حقیقت از سازماندهی کردن این برچسب ها، علائق کاربران را دسته بندی می کند. به این ترتیب شما می توانید پست های مختلفی را که درباره آن کتاب مورد علاقه خودتان در وبلاگهای مختلف دیگر منتشر شده است را مطالعه کنید و با کمک این سرویس social bookmarking service با نویسندگان آنها ارتباط برقرار کنید. به علاوه شما در یکی از شبکه های مجازی مانند ارکات، قزاق، یا کلوب عضو هستید، ایمیلی به یکی از آن وبلاگرها می زنید و از او دعوت می کنید در گروه دوست داران آن کتاب عضو شود. به علاوه چون از سرویس MyWeb یاهو استفاده می کنید با برچسب یا تگی وبلاگ او را در آن سرویس ثبت می کنید. چون قبلا برای نام کتاب محبوبتان برچسبی انتخاب کرده بودید ، این سرویس هر بار که در وب سایت ها و وبلاگهای مختلف مطلبی درباره آن کتاب بود به ایملتان می فرستد. در خلال این روند، موتور جستجوی گوگل برای وبلاگها، پست شما را همان لحظه در بانک اطلاعاتی خودش وارد کرده و اگر احیانا کاربری نام آن کتاب را در کادر جستجو وارد کند در فهرست نتایج نشانی وبلاگ شما را می بیند. به علاوه وبلاگ شما سرویس خبررسانی یا فناوری RSS یا XML را پشتیبانی می کند. همان کاربر چون می خواهد مرتب مطالب وبلاگ شما را بخواند نشانی Rss وبلاگتان را در فیدخوان گوگل وارد می کند و هر بار که مطلب جدیدی در وبلاگتان نوشته اید او هم بدون وارد شدن به وبلاگ، می خواند و می بیند...
فکر کنم کم کم متوجه شده باشید که وب 2 با وب معمولی چه فرقی دارد. در وب 2 اطلاعات زنده و دینامیک یا توسط خود کاربر یا توسط ابزارهایی خاص سازماندهی می شود و نظم و ترتیب پیدا می کند. بعد از آن دوباره در وب منتشر می شوند و این بار مرتب شده و پاکیزه، به طوری که به راحتی قابل بازیابی هستند و در اقیانوس وب گم و گور نمی شوند.در خلال این روند نیز اطلاعات تجزیه و تحلیل شده و با کلیدواژه هایی تفکیک می گردند، این کلیدواژه ها که در حقیقت از محتوای مطالب وبلاگها وسایت ها بیرون کشیده شده اند دسته بندی موضوعی می شوند، درجه بندی شده و با ابزارهای دیگری در دسترس کاربران قرار می گیرند. این زنجیره از اطلاعات به طور مداوم گسترده می شود و چون از ریشه با نظم و ترتیبی خاص همراه است به هیچ وجه خللی در روند توسعه آن پیش نمی آید. فلسفه وب 2 بر مبنای فناوری های جدیدی است که در طی دو سال اخیر در وب متولد شده اند و آن را از حالت استاتیک و مرده به موجودی زنده و پویا بدل کرد اند.

  امتیاز: 0.00