منو
 صفحه های تصادفی
توصیه امام علی علیه السلام به رعایت تقوای الهی هنگام شهادت
رویش و ریزش دندان
تکنیک های کشاورزی
جو ـ خواص داروئی
شمعون بن حمون
مظلومیت علی علیه السلام پس از پیامبر اکرم
آزمایش تعیین مقاومت مجهول با پل وتستون
دفع زباله‌های هسته‌ای
طغرل سلجوقی
سزیم
 کاربر Online
787 کاربر online
 : فیزیک
برای پاسخ دادن به این ارسال باید از صفحه قبلی اقدام کنید.   کاربر offline مجید آقاپور 4 ستاره ها ارسال ها: 1637   در :  یکشنبه 16 اردیبهشت 1386 [07:25 ]
  توربین گازی
 

ساختمان توربین گازی مانند توربین بخار است. این توربین ها یک قطعه ی اصلی متحرک (روتور) دارند. روتور همزمان دو کار را انجام می دهد. یک کمپرسور است و هوا را فشرده می کند و دیگر نیرویی به وجود می آورد که محوری مانند مولد برق را دوران در می آورد.
قسمت متحرک ، یعنی روتور ، شامل محوری است که تعداد تیغه روی آن نصب شده است. روتور درون محفظه ی کاملا بسته ای می چرخد. درون این محفظه تعدادی پره ی ثابت قرار دارد. این تیغه ها درست بین تیغه های روتور جای دارند. هنگامی که روتور با سرعت زیاد می چرخد ، هوا به داخل آن کشیده می شود و در حینی که از میان تیغه ها می گذرد ، فشرده می شود (کمپرسور). در بعضی از توربین های گازی ، فشار هوا به وسیله ی 12 زوج تیغه ی ثابت و متحرک ، تا 30 برابر افزایش می یابد.

هوای فشرده به درون اتاق احتراق رانده می شود و در آن جا همراه گازوئیل می سوزد و گرمای بسیار زیادی تولید می کند و فشار گاز را بسیار بالا می برد. این گازهای داغ و پرفشار از میان تیغه های ثابت و متحرک می گذرد و با تغییر جهت حرکت ، بر تیغه های متحرک نیروی بسیار زیادی وارد می کند. این نیرو محور متحرک را با سرعت زیاد به دوران وا می دارد و سبب می شود که هوا به درون موتور کشیده و فشرده شود. علاوه بر آن ، سرعت خروج گازهای سوخته از توربین بسیار زیاد است و سبب پیدایش نیروی واکنشی می شود که توربین را به جلو می راند. از این نیرو برای حرکت هواپیماها و کشتی ها استفاده می کنند. در سال 1935 میلادی /13 14 خورشیدی ، نخستین هواپیمای جت جهان به نام هینکل اچ ای 178 بر اسیاس توربین گازی و نیروهای واکنشی به پرواز در آمد و موتور آن به سرعت کامل تر شد تا به صورت موتور توربوجت امروزی در آمد.

برای روشن کردن موتور جت ، ابتدا یک موتور الکتریکی را به کار می اندازند. این موتور ، روتور توربین را به چرخش وا می دارد و در نتیجه هوای بیرون به درون توربین مکیده و فشرده می شود و دمای آن بالا می رود تا آن که به دمای احتراق می رسد. در این هنگام سوخت به درون این هوای فشرده پاشیده می شود و می سوزد و گازهای داغ پر فشار را به وجود می آورد. این گازها با خروج از عقب موتور جت آن را به جلو می رانند. گاز خروجی همچنین توربین را می چرخاند که با چرخیدن آن موتور کمپرسور به کار می افتد.

  امتیاز: 0.00