اسکندر بعد از سه جنگ مهم مملکت وسیع ایران را به تصرف درآورد و خاندان هخامنشی را از میان برداشت و خود را وارث پادشاهی عجم دانست. اما گردش ایام چندان بر وفق مراد او نگشت و پس از قلیل مدتی شربت مرگ را چشید و مملکت وسیع او میدان تاخت و تاز جانشینان گردید. معروف است که اسکندر در موقع احتضار گفته: «مملکت من حق لایقترین اشخاص است. همین عبارت کافی بود که پس از وفات او سرداران و کسانش را بر سر اثبات لیاقت و کفایت خود به نزاع بیندازد. به همین علت هنوز جسد اسکندر سرد نشدهبود که نزاع بین آنها آغاز شد. بعد از مدتها زد و خورد، بالاخره در سرزمین شام و ایران یک نفر از سرداران جوان و باکفایت او که سلوکوس نام داشت در سال 311 (ق م) سلسله ای به نام خود تاسیس کرد که به سلسله سلوکی موسوم است سلاطین سلوکی یعنی جانشینان و فرزندان سلوکوس از طرف ما در ایرانی هستند زیرا که زوجه سلوکوس دختر یکی از امرای برجسته ایرانی بوده که مدتها در باختر (باکتریا) (بلخ) در مقابل هجوم اسکندر و سپاهیانش مقاومت کرده و این دختر را اسکندر در عروسی بزرگی که در شوش بر پا کرده بود خود به سلوکوس داد. بنابراین سلاطین سلوکی نیمه ایرانی محسوب میشوند. به علت سکونت جماعتی از یونانیان در شهرهای ایران، آداب و اخلاق و تمدن یونانی یعنی «هلسیم» (Hellenism) در ایران رواج کلی یافت به طور یکه در نیسای خراسان که مدتی به نام «نیسا» (nyssae) مرکز ممالک شرقی سلوکوس اول و محل اقامت فرزندش آنتیوخوس اول بوده مقداری سلوکات یونانی به دست آمده که د رروی آن ها نام سلوکوس و جانشینان او نوشته شده است .
نظریه عباس اقبال درباب خاستگاه سلسله اشکانی و قوم پارت
اشکانیها یا پارتها قومی هستند از اقوام قدیمه که در ولایت پارتیا سکونت داشتهاند. پارتیا ناحیه کوهستانی نسبتاً کوچکی بوده که از زاویه جنوب شرقی دریای مازندارن تا حدود رود تجن امتداد داشته و از دو طرف به دو سلسله البرز (در طرف مغرب) و هندوکش (در طرف شرق) محدود میشده و حد شمالی آن ریگزارهای ترکستان و سر حد جنوبی آن کویر نمک بودهاست.
آیا در دوره هخامنشیان از قوم پارت اثر و نشانهای بودهاست؟
تمام مدارک مثبت بودن این سوال را میرساند. از قوم پارت قبل از داریوش بزرگ اطلاعاتی در دست نیست زیرا در هیچ گونه از آثار باستانی مثل کتابهای مذهبی هندیها، ایرانیها، و سایر اقوام ذکری از ایشان نشدهاست. اول اثر کتبی که از پارتها سخنی به میان می آورد ،کتیبه مشهور داریوش یعنی کتیبه بیستون است و د رآن جا این پادشاه از عصیان پارتیا و ولایت هیرکانیان (گرگان حالیه) بر پدر خود «ویشتاسب» (هیستاسب) و رفع عصیان ایشان سخن به میان میآید.
امتیاز: 0.00
وزارت آموزش و پرورش > سازمان پژوهش و برنامهريزی آموزشی
شبکه ملی مدارس ایران رشد
شما باید یک عنوان و متن وارد کنید!