موتور بنزینی که در اتومبیلها و بسیاری انواع دیگر ماشینآلات مورد استفاده قرار میگیرد مثال آشنایی از ماشین گرمایی است.
حال کارایی گرمایی آن را در نظر میگیریم. در یک موتور بنزینی ، ابتدا آمیزهای از هوا و بخار بنزین از سوپاپ مکش باز وارد سیلندر میشود در حالی که پیستون پایین میرود و حجم سیلندر از کمترین مقدار V (وقتی پیستون کاملاً در بالاست) به بیشترین مقدار آن rV (وقتی پیستون کاملاً در پایین است) افزایش مییابد.
کمیت r نسبت تراکم نامیده میشود ؛ برای موتور اتومبیلهای امروزی این مقدار نوعاً 8 تا 10 است. در انتهای مرحلهی مکش سوپاپ مکش بسته میشود و آمیزه تقریباً به طور بیدررو در طی مرحلهی تراکم تا حجم V متراکم میشود.
سپس آمیزه با جرقهی شمع آتش میگیرد ، و گاز گرم شده تقریباً به طور بیدررو منبسط میشود و به حجم rV برمیگردد ، پیستون را میفشارد و کار انجام میگیرد ، این مرحلهی قدرت است. سرانجام سوپاپ خروجی باز و محصول سوخت به خارج فشار داده میشود (در طی مرحلهی تخلیه) و سیلندر برای مرحلهی مکش بعدی آماده میگردد.
امتیاز: 0.00
وزارت آموزش و پرورش > سازمان پژوهش و برنامهريزی آموزشی
شبکه ملی مدارس ایران رشد
شما باید یک عنوان و متن وارد کنید!