طرز کار موتور دیزلی مشابه موتور بنزینی است. مهمترین تفاوت در این است که در شروع مرحلهی تراکم هیچ سوختی در سیلندر وجود ندارد. کمی قبل از شروع مرحلهی قدرت ، سوختپاشها (انژکتورها) مستقیماً شروع به پاشیدن سوخت به داخل سیلندر میکنند ، چنان با سرعت کافی تا در طی قسمت اول مرحلهی قدرت ، فشار تقریباً ثابت بماند. به دلیل دمای بالایی که در طی مرحلهی تراکم بیدررو به وجود میآید. سوخت خود به خود با پاشیده شدن مشتعل میشود و به جرقهی شمعها نیازی نیست.
شکل زیر چرخهی دیزل آرمانی شده را نشان میدهد. با شروع از نقطهی a ، هوا به طور بیدررو تا نقطهی b متراکم میشود ، در فشار ثابت تا نقطهی c گرم شده ، به طور بیدررو تا نقطهی d منبسط و در حجم ثابت تا نقطهی a خنک میشود. چون در طی بیشتر مرحلهی تراکم ، هیچ سوختی در سیلندر وجود ندارد ، پیش اشتعال نمیتواند رخ دهد ، و نسبت تراکم r میتواند خیلی بالاتر از موتور بنزینی باشد.
این کارایی را بالا میبرد و وقتی سوخت پاشیده شد اشتعال قابل اطمینانی را فراهم میآورد (به دلیل این که در طی تراکم بیدررو به دمای بالایی میرسد). مقدارهای r نوعاً 15 تا 20 است ، با این مقدارها ، کارایی نظری برای چرخهی دیزل آرمانی حدود 65/0 تا 70/0 است. نظیر چرخهی اتو ، کارایی هر موتور واقعی اصولاً کمتر از این است. در حالی که موتورهای دیزلی کارایی بالایی دارند ، آنها با رواداری بسیار دقیقتری نسبت به موتورهای بنزینی باید ساخته شوند و دستگاه سوختپاش به نگهداری دقیقتری نیاز دارد.
امتیاز: 0.00
وزارت آموزش و پرورش > سازمان پژوهش و برنامهريزی آموزشی
شبکه ملی مدارس ایران رشد
شما باید یک عنوان و متن وارد کنید!