منو
 کاربر Online
747 کاربر online
 : کامپیوتر
برای پاسخ دادن به این ارسال باید از صفحه قبلی اقدام کنید.   کاربر offline دبیر گروه کامپیوتر 3 ستاره ها ارسال ها: 1679   در :  سه شنبه 30 آبان 1391 [14:25 ]
  راهکارهای رایانه ای به منظور کمک به حفظ محیط زیست
 

یکی از دغدغه های امروز جوامع بشری حفاظت از محیط زیست است و سعی می شود راهکارهایی ارائه شود تا تخریب آن به حداقل برسد. در این میان تجهیزات رایانه ای قابلیت های فراوانی برای کمک به کاهش تخریب محیط زیست دارند. این بار فناوری می تواند خسارت های موجود را کمی جبران کند. در این میان، نقش مردم و کاربران در همراه شدن با فناوری ها بسیار مهم است. در این شماره به راهکارهای رایانه ای به منظور کمک به حفظ محیط زیست می پردازیم.

● چرا کاغذ؟

به طور میانگین برای تهیه یک تن کاغذ باید ۱۷ درخت بزرگ قطع شود. امروزه با پیشرفت صنعت رایانه و الکترونیک، ابزارهای بیشتری در دست داریم و می توان از آنها به طور گسترده به جای کاغذ استفاده کنیم.

● اتوماسیون اداری، اداره بدون کاغذ

یکی از مصرف های زیاد کاغذ در نامه نگاری هاست؛ نامه هایی که یک یا چند بار خوانده و بایگانی می شود و بعد از مدتی از بین می رود. اتوماسیون اداری با سیستمی کردن تمام فرآیند نامه نگاری می تواند در این مورد راهگشا باشد و به آن سرعت و امنیت بیشتری ببخشد.
اتوماسیون اداری، نرم افزاری است که به کمک آن تمام نیازهای اداری سازمان ها به طور سیستماتیک انجام می شود، این نیازها شامل نامه نگاری (درون سازمانی و برون سازمانی)، بایگانی، آرشیو و پیاده سازی الگو های کاری است. روند استفاده از نرم افزارهای اتوماسیون اداری در کشورمان طی سال های اخیر رشد چشمگیری داشته به گونه ای که چند شرکت عزمشان را جزم کرده اند تا با بهبود سیستم های خود بتوانند سهم بیشتری از این بازار را در دست بگیرند. از مزایای عمده سیستم های اتوماسیون اداری می توان به این موارد اشاره کرد:

● حذف یا کاهش مصرف کاغذ

ـ امکان دورکاری با استفاده از نسخه های تحت وب اتوماسیون
ـ حذف عملیات بایگانی که کاری بسیار وقتگیر است
ـ امکان صدور گزارش ها و نمودارهای آماری و کاربردی برای بررسی وضع مکاتبات
ـ امکان کنترل و پیگیری نامه های ارجاع داده شده به هر فرد توسط خودش و نیازنداشتن به گردش دستی نامه در سازمان و کاهش کار افراد ثبت کننده نامه ها
ـ امکان ارائه اطلاعات به ارباب رجوع نسبت به محتوای هر نامه در هر بخش
ـ استفاده از سرویس های رایانه ای برای یادآوری زمان نگارش یا پیگیری نامه ها و جلوگیری از تاخیر
ـ بالا بردن سرعت گردش مکاتبات
ـ بالا بردن امنیت و حفظ طبقه بندی نامه ها
ـ نگهداری اطلاعات به صورت الکترونیک
ـ به وجود آمدن روش های مناسب اداری ـ سازمانی از طریق دوباره نگری به روش های کاری
ـ تسهیل در ثبت و گردش مکاتبات در صورت بالابودن حجم مکاتبات

● جریان های کاری بدون کاغذ

در هر سازمان و شرکتی جریان های کاری زیادی وجود دارد. امروزه این امکان وجود دارد تا همه این جریان ها ـ که بیشتر با تکمیل فرم ها و امضاها سر و کار دارد ـ را سیستماتیک کرد. نرم افزارهای داخلی و خارجی فراوانی (مانند شیرپوینت مایکروسافت) وجود دارد که می تواند این جریان های کاری را سریع، دقیق، امن و از همه مهم تر بدون مصرف کاغذ انجام دهد. استفاده از این نرم افزارها نیاز مراجعه به سازمان مربوط را کمتر می کند و کارمندان هم راحت تر موارد را بررسی می کنند و بایگانی و بازیابی آنها نیز آسان تر می شود.
در جریان های کاری دو اصل اساسی وجود دارد؛ یکی طراحی و انتساب کارها به افراد مورد نظر است و دیگری مدیریت زمان. مورد اول یک بار هنگام طراحی جریان انجام می گیرد و صحت اجرای آن مشخص می شود؛ ولی مدیریت زمان همیشه جاری است. گزارش های مدیریتی زمان اجرای کارها این امکان را می دهد نقاطی از سازمان را که زمان انجام کار طولانی است، شناسایی کنند و نسبت به بهبود آن تصمیم بگیرند.
شاید چیزی که بیشتر از همه، مراجعه کننده به یک اداره را آزار دهد اتلاف وقت است. با پیاده سازی نرم افزارهای جریان کاری و نظارت دقیق و آسان برآن می توان مدت زمان پاسخگویی به کارها را بهینه کرد.
برای مثال فرض کنید می خواهید از بانک تقاضای وام کنید. اگر این بانک از سیستم های جریان کاری سیستماتیک استفاده کند، می توانید با مراجعه به سایت بانک درخواست خود را ارائه کنید و کد پیگیری بگیرید. در مرحله بعد کارمند بانک درخواست شما را بررسی کرده و اقدامات لازم را انجام می دهد و شما می توانید با مراجعه دوباره به سایت و وارد کردن کد پیگیری، نتیجه را ببینید (یا از بانک ایمیل و پیامک دریافت کنید). جریان های کاری بسیاری از این دست در هر سازمانی وجود دارد که با سیستماتیک کردن آنها علاوه بر سرعت بخشیدن به انجام آنها می توان کارها را بسرعت پیگیری کرد و با استفاده از گزارش هایی که می توان از این نرم افزارها گرفت به تصمیم گیری های مدیریتی کمک کرد، مثلا در مثال قبلی مربوط به وام بانکی، مدیر شعبه می تواند گزارش های متنوعی از نحوه عملکرد کارمندان خود و سرعت انجام کارها بگیرد و اگر مرحله ای از کار طولانی شد، خبردار شود.

● بانکداری بدون کاغذ

بانک ها یکی از مصرف کنندگان عمده کاغذ به شمار می روند. با استفاده از بانکداری الکترونیک، علاوه بر کاهش مصرف کاغذ می توان دفعات مراجعه حضوری به بانک را نیز کاهش داد. خوشبختانه این نوع بانکداری در کشور ما پیشرفت های قابل ملاحظه ای داشته است ولی هنوز هم امکان توسعه و پیشرفت در این زمینه وجود دارد. بانکداری الکترونیک، تلفن بانک و... همگی باعث صرفه جویی در وقت و منابع می شود.

● کتابخوان الکترونیک

ابداع کتابخوان الکترونیک، علاوه بر این که مصرف کاغذ در کشورهایی که این فناوری ها در آن رواج دارد، کاهش داده موجب افزایش سرانه مطالعه در آنها نیز شده است. با ایجاد محتوای مناسب و عرضه گسترده کتاب ها به صورت الکترونیک، می توان امید داشت استفاده از کتابخوان ها بیشتر شده و همراه با کتاب های کاغذی،علم و فرهنگ نیز ترویج یابد.
همیشه بعضی نکات کوچک ولی مهم وجود دارد که تاثیر زیادی بر زندگی ما می گذارد و توجه به آنها در طولانی مدت مفید خواهد بود. چه خوب است قبل از چاپ هر نوشته ای فکر کنیم آیا نیاز به چاپ آن هست؟ آیا راه دیگری وجود ندارد؟


روزنامه جام جم

  امتیاز: 0.00