منو
 صفحه های تصادفی
کمیت های نرده ای و برداری
ارتباطات اجتماعی امام سجاد علیه السلام
بازار طلا
امام کاظم علیه السلام و زنده کردن حیوان مرده
همبندی
منطق روایت
علت اینکه شاه اسماعیل دوم قبل از به قدرت رسیدن در زندان بود چه بود ؟
چند نکته درباره شهادت امام حسن علیه السلام
محلول سوسپانسیون
مهارت های چهارگانه ارتباطات
 کاربر Online
728 کاربر online
 : ادبی
برای پاسخ دادن به این ارسال باید از صفحه قبلی اقدام کنید.   کاربر offline سپنتا مهربان 1 ستاره ها ارسال ها: 21   در :  جمعه 29 اردیبهشت 1385 [15:20 ]
  در یکصد و پنجاه و دومین نشست هفته کانون ادبیات مطرح شد ؛
 

یک صد و پنجاه و دومین نشست هفته کانون ادبیات ایران؛ بحث و بررسی درباره شعر دانش آموزی بود.

شعر دانش آموزی در این سالها بسیار رشد کرده ، اما این شعر هویتی نیافته و با آنکه به عنوان یک شاخه از ادبیات امروز ما مطرح است ، اما شاید بهتر باشد که به آن عنوان سروده های دانش آموزی را نسبت بدهیم

سودابه امینی - شاعر، با بیان این مطلب علت گرایش دانش آموزان به نوگرایی در شعر را فقر مطالعاتی و عدم وجود منابع مطالعاتی و حتی عدم آگاهی از آنها دانست و افزود: همه بچه ها شاعر نیستند. اتفاقا بچه های خاصی هستند که قریحه شاعرانه دارند و آن را پیدا می کنند. پیدا کردن این قریحه خود یک هنر است و پرورش دادن آن هنری دیگر. اما یکی از مشکلات شعر دانش آموزی این است که ارتباطی در این بین برقرار نشده است و مربیان و معلمان زمینه سازی مناسبی نکرده اند و به این علت است که بچه ها از شعر کلاسیک فاصله می گیرند و فکر می کنند که ورود به این مقوله دشوار است.
جواد محقق - شاعر و سردبیر پیشین مجلات رشد نیز با اشاره به روند رشد شعر دانش آموزی در دو دهه اول انقلاب گفت: شعر دانش آموزی در این دو دهه به شعر کلاسیک گرایش داشت و ما کمتر قالب های نیمایی و سپید را می بینیم و علت آن نوع آموزه هایی بود که در ادبیات رسمی وجود داشت و در مدارس درباره آن بحث می شد.
وی افزود: یکی از ویژگی های شعر امروز دانش آموزان تئوری زدگی است. در آن روزگار شعر دانش آموزان عمدتا شعر قریحه و ذوق بود. امروز اما شعر نوجوانان شعر تئوری است و آنها با خواندن تئوری های وارداتی می خواهند شعر بگویند.
مهدی طهوری کارشناس شعر دانش آموزی - در ادامه نشست گفت: تلقی جامعه از شعر باعث می شود که تلقی دانش آموزان نیز از شعر تغییر کند. امروز جهش هایی در شعر دانش آموزی ایجاد شده است البته این جهش ها همیشه مثبت نبوده و قابل نقد است. امروز تعداد قابل ملاحظه ای دانش آموز شاعر داریم. در دوره های آموزشی شعر دانش آموزان، اعتقاد بر این بود که کسی تا نتواند شعر کلاسیک و موزون بگوید نمی تواند به طرف شعر سپید برود. اما امروز یک قطعه نثر ادبی مقطع با مایه های خیال، فضای شعر دانش آموزی را فرا گرفته است.
فرزانه قلعه قوند شاعر و کارشناس شعر آموزش و پرورش- با بیان تاریخچه شعر کودک نوجوان و گرایش های اندرزگویی و روان شناسانه در این شعر و اشاره به دهه های بیست و سی گفت: تمام نشریه هایی که شعر کودک و نوجوان منتشر می کردند به بعد آموزشی آن توجه داشتند. زبان عامیانه که بچه ها با آن حرف می زدند در شعر خالی بود. در این میان شاعرانی که کارشان شعر کودک نبود کارهای متفاوتی انجام دادند مانند نیما و شاملو که برای کودک لذت بخش بود و بزرگسالان به معنی درونی شعر توجه می کردند.
دگرگونی زبان و واژگان شکسته و تحولی که در زبان بوجود آمده بود در شعر وارد شد و سه عنصر موسیقی و تخیل و زبان در هم آمیختند اما شعر کودک همیشه از کمبود یکی از اینها در رنج بود.
در ادمه این نشست سودابه امینی درباره تعریف شعر سپید و نثر ادبی که پرسش یکی از دانش آموزان حاضر در جلسه بود گفت: این دو مرز دقیقی ندارند اما آنچه شعر سپید را از نثر ادبی ممتاز می کند تخیل و اندیشه فرهیخته و ایجاز و ساختار زبانی فخیم آن است.
وی با بیان اینکه تعریف مشخصی از شعر دانش آموزی - در آموزش و پرورش و کانون پرورش فکری که داعیه شعر دانش آموزی دارند- نیست، گفت: در میان بچه هایی که به شعر گرایش دارند، دسته های مختلفی را می بینیم، عده ای به دلیل تخلیه روانی و عاطفی دست به قلم می برند و عده ای دیگر برای مطرح شدن در محافل دانش آموزی. اما در این میان تعدادی هم شاعرانه می اندیشند و شاعرانه به جهان می نگرند که باید دیدگاه درستی از ادبیات به اینها داد. با آموزش صحیح می بایست درک جامعه دانش آموزی را از حیطه ادبیات کهن و معاصر و حتی ادبیات جهان بالا ببریم.
امینی در اینجا پیشنهاد زنگ شعر خوانی در مدارس و کانون ادبیات را مطرح کرد تا در این زمان دانش آموزان شعرهای خود را بخوانند و درست خوانی شعر را بیاموزند و معانی را کشف کنند.
مهدی طهوری با اشاره به نامه های دریافتی از دانش آموزان شاعر و قابل چاپ بودن درصد بسیار پایینی از شعرها گفت: در نامه های رسیده تعداد بسیار زیادی از شعرها وزن نداشت و درصد قابل ملاحظه ای از آنها از زبان محاوره استفاده کرده بودند که تحت تاثیر ترانه های کلاسیک بود، اما باید گفت: تصوری که بچه ها از شعر دارند به هیچ وجه تصور درستی نیست و آنها آموزش لازم را ندیده اند.
وی درباره نقد شعر دانش آموزی گفت: با توجه به فضای مدارس امروزه محصول بچه هایی هستند که دوست ندارند درباره شعرشان انتقاد شود و بسیاری از دانش آموزان هستند که مایه های شعری قوی ندارند اما لوح های بسیاری در گنجینه افتخار خود نگه می دارند این فضا باید مورد چالش قرار بگیرد.
فرزانه قلعه قوند درباره ارتباط شعر کلاسیک و نقد شعر دانش آموزی گفت: باید ببینیم ما چقدر تحمل نقد پذیری را داریم و چطور می توانیم انتظار داشته باشیم دانش آموزان تحمل نقد داشته باشند. نباید اکتفا کنیم به آنچه دل مان می خواهد باید آنچه را هست بپذیریم که در مدارس ما آموزش شعر وجود ندارد و افراد موفق هم هیچ کدام در مدرسه آموزش شعر ندیده اند . معلم وظیفه دارد که ضعف خلاقیت ها را برطرف کند و نقد شعر دانش آموزی می بایست غیر مستقیم باشد. ما به جنبه های مثبت شعر دانش آموزی توجه نداریم و اول وزن و قافیه شعر دانش آموز را نقد می کنیم و دنش آموز گریزان می شود.
امینی نیز در این باره گفت: ادب نقد شدن و نقد کردن را نداریم و حتی تلاش نکرده ایم که این فضا را ایجاد کنیم . البته در این میان آموزش و پرورش و رسانه ای مانند رادیو و تلویزیون در این مورد کوتاهی کرده اند . ادبیات و فهم درست از آن از بسیاری از مشکلات اجتماعی پیشگیری می کند.
در فواصل بحث های این نشست شاعران دانش آموز هم اشعار خود را خواندند .
در این نشست داشته ها و نداشته های شعر دانش آموزی به بحث گذاشته شد اما حاصل این نشست ناتمام بود . چرا که در فرصتی به این کوتاهی نمی توان داشته های چند دهه شعر دانش آموزان را بررسی کرد و درباره آن گفت و شنید. باب این بحث در کانون ادبیات همچنان باز است و کانون آماده شنیدن بحث ها و نظرات کارشناسان در این باره است

منبع: خبرگزاری مهر

  امتیاز: 0.00     
برای پاسخ دادن به این ارسال باید از صفحه قبلی اقدام کنید.   ناشناس   در :  دوشنبه 08 خرداد 1385 [03:05 ]
  کلا مخالفم
 

به نظر من عنوان این خبر یا هر چیز دیگر خیلی جهت گیرانه انتخاب شده است.تنها یک نفر این حرف را زده است که به نظرم همان یک نفر هم زیاد از وضع مدرسه ها و بچه ها خبر ندارد. اتفاقا تنها کاری که بچه ها امروزه نمی کنند مطالعه است من فکر می کنم اگر شعر دانش اموزی تئو ری زده باشد خیلی بهتر از این است که مزخرف و الهام گرفته از کسانی مثل مریم حیدر زاده و... باشد.فکر می کنم اگر چند تا شعر دانش آموزی هم ضمیمه این خبر می کردید بد نبود تا ما هم می فهمیدیم تعریف این آقایان و خانمها از شعر دانش اموزی چیست دقیقا. evil

  امتیاز: 0.00     
برای پاسخ دادن به این ارسال باید از صفحه قبلی اقدام کنید.   ناشناس   در :  سه شنبه 09 خرداد 1385 [03:28 ]
  پاسخ پاسخ
 

به نکته خوبی اشاره کرده اید . متاسفانه گاهی آدمهایی درمورد شعر دانش آموزی حرف می زنند که هیچ ارتباطی با اونها ندارن .

  امتیاز: 0.00     
برای پاسخ دادن به این ارسال باید از صفحه قبلی اقدام کنید.   کاربر offline زهرا آران 1 ستاره ها ارسال ها: 4   در :  سه شنبه 09 خرداد 1385 [08:59 ]
  موافقت با پاسخ پاسخ
 

از اینکه با من هم عقیده هستید خوشحالمlol

  امتیاز: 0.00