این تکنیک شبیه به تکنیک بارش فکری است که مجموعههای متنوعی از آن وجود دارد اما فرایند کلی آن شامل یادداشت کردن ایدهها و طرحها توسط افرادی است که درمورد موضوعی خلاق تفکر میکنند. این نوشتهها به سایر افراد جلسه منتقل و داده میشود تا آنها را به عنوان یک جرقهای در تفکرشان برای خلق طرحها به کار ببرند. فرایند به این شکل است که هر فردی کارتهای کوچکی را برای یادداشت کردن استفاده می کند و یادداشتها را که طرحهایی برای خلق ایدهها هستند به فرد کناری خودش که دور یک میز جمع شدهاند میدهد. هر شخصی در انتخاب کارتها آزادی عمل دارد و می تواند آنها را چه یکی باشد یا بیشتر، بیرون بیاورد و از بین آن کارتها، ایده بگیرد. اعضای گروه میتوانند با دست به دست کردن کارتها ایدههایی موجود را ببینند و به خلق ایدههای جدید بپردازند.
بارش نوشتاری 6-5-3
این نام گذاری به این دلیل است که گروه بارش نوشتاری 6 نفر هستند که باید 3 ایده یا طرح بنویسند و در مدت 5 دقیقه هر شخصی در یک برگهی گزارش کار یا برگه ی تمرین که سفید است لین طرح را یادداشت میکند. هر شخصی بیان مساله را در راس برگهی یادداشت خودش مینویسد (در مورد مسالهای که گروه بر روی آن توافق کردهاست). آنها 3 ایده یا طرح را در زمان 5 دقیقه به صورت یک جملهی کامل و البته مختصر و کوتاه که حدود 6 تا 10 واژه باید باشد مینویسند. در پایان 5 دقیقه (یا هر زمان که شخص، نوشتنش تمام شد) آن برگه یا کارت را به فرد سمت راست خودش میدهد. فرد کنار او می باید 3 ایده را به آن اضافه کند و این فرایند ادامه پیدا میکند تا بالاخره برگهی یادداشت کاما شود. حالا ما 108 ایده و طرح در 6 برگهی یادداشت خواهیم داشت که این طرحها میتوانند مورد ارزشیابی و قضاوت گروه قرار بگیرند. البته روشهای دیگری نیز وجود دارد مثلاً در روش کارتهای دلبخواهی، هر شخصی یادداشتهایی را روی کارتهایی مینویسد و هر فرد از بین آن کارتها یکی را بیرون میکشد و برای به راه افتادن تفکر خلاقاش آن را به کار میبرد.
این روشها به صورتی باید اجرا شوند که گویی افراد گروه در حال بازی کردن هستند و رقابت منفی نباید بین آنها یا فضای گروهی حاکم شود زیرا این فضاهای شاد و فرح بخش است که باعث افزایش کارایی گروهها میشود. از طرف دیگر، جدای از فضای مثبت و سازنده در بین گروه، فردی که در گروه نقش راهنما یا تسهیل کنندهای را دارد اجازه نمیدهد که فردی از اعضای گروه احساس باختن یا عقب ماندن و انزوا داشتهباشد. شکل بازی باید مفید و قابل استفاده باشد و باعث پرورش و تربیت اعضای گروه شود. البته بارش نوشتاری کمی از سایر تکنیکها طولانی تر است و زمان بیشتری را به خود اختصاص میدهد و ضمناً برای این که این تکنیک به موفقیت ختم شود، به مهارت بالای فرد راهنما یا تسهیلکنندهی گروه وابسته هم هست. فردی که در بین گروه بیشترین راه حلهای دور از ذهن یا خلاق را برای بیان مساله ارائه کند، برندهی بازی خواهد شد و خود شخص راهنما نیز به این فرد یا مثلاً افرادی که به 10 طرح جالب برسند جایزهی نقدی میدهد و سایر اعضا نیز این رسید پول را امضا میکنند و پول به برندگان داده میشوند.
یادداشتهای و طرحهای خوب بر روی یک تابلو اعلانات نوشته یا نصب میشود. اعضای گروه حدود 15 دقیقه وقت دارند که به صورت فردی و بدون سرو صدا یا بحث کردن با یکدیگر، تابلو را بخوانند و تمام راهحلها را ارزیابی کرده و بر روی کارتهایی که شماره ندارند، طرحهایی باید ارائه کنند که آن ایدههای خوانده شده و نصب شده روی تابلو را عملی و قابل اجرا درآورد. بنابراین، بین اعضای گروه در آخر جلسه توافق میشود به کارتی که بیشترین ایدهها و عملیترین آنها را نوشته باشد از پول مشترک گروه، جایزه داده میشود تنها نیز میتوانید دو زیر گروه تشکیل دهید و به هر گروه 15 دقیقه وقت دهید که 6 راه حل عملی و قابل قبول از بین کارتهای خود که در آن طرحهایشان را یادداشت کردهاند بیابند و هر زیر گروه سعی کند که طرحهای خودش را به زیر گروههای دیگر عرضه کند و اگر یک مبلغی در کار باشد، طبعاً هر زیر گروهی میتواند طرحها و ایدههای خودش را به صورت مبادله پول، بفروشد. این نوع مبادلات کارتها و ایدهها و واگذاری آنها به سایرین با روشهای متنوع دیگری نیز می تواند اجرا شود اما اصول آن به شرحی بود که توضیح داده شد.
امتیاز: 0.00
وزارت آموزش و پرورش > سازمان پژوهش و برنامهريزی آموزشی
شبکه ملی مدارس ایران رشد
شما باید یک عنوان و متن وارد کنید!