رئیس پژوهشکده هواشناسی گفت: تغییر اقلیم یک نظریه است و استدلال علمی برای گرمشدن زمین وجود ندارد. محمد تقی زمانیان رئیس پژوهشکده هواشناسی در گفتگو با فارس با اشاره به فعالیتهای این پژوهشکده در مسائل مختلف اقلیمی گفت: یکی از مشکلاتی که ما در این حوزه داریم این است که برخی از افرادی که در رابطه با تغییر اقلیم صحبت میکنند به این مسئله خیلی سطحی نگاه میکنند در حالی که این مسئله خیلی مهمی است و باید با علم و آگاهی به سراغ آن رفت.
وی افزود: هم اکنون بحث تغییر اقلیم در دنیا مطرح شده و دبیرکل سازمان هواشناسی جهانی اعلام کرده که در این دهه اخیر 6 دهم درجه سانتیگراد دمای کره زمین افزایش یافته که البته به نظر من این یک نظریه است و تا موقعی که این موضوع اثبات نشود، نمیشود گفت که این تغییر اقلیم صورت گرفته است. زمانیان ادامه داد: دلایل علمی وجود دارد که به طور کلی طبیعت و آب و هوا میخواهد خودش را مثل بدن انسان کنترل کند چون انسان سالم اگر بیش از اندازه قند مصرف کند، قند بدن افزایش پیدا نمیکند چون در بدن سازوکار کنترلکنندهای وجود دارد که این را کنترل میکند و در تابستان که هوا گرم است ما چای داغ مینوشیم ولی دمای بدن از 37 درجه تجاوز نمیکند.
وی ادامه داد: ما سازوکارهای کنترل فراوانی در تنظیم اقلیم داریم که اجازه نمیدهد این تغییر انجام شود، یک بخش عمدهای از این مباحثی که در مورد گرم شدن زمین مطرح میشود، فعالیتهای تبلیغاتی است. رئیس پژوهشکده هواشناسی تصریح کرد: برنامهای در زمینه پژوهش در اقلیم جهان وجود دارد که این برنامه وابسته به سازمان جهانی هواشناسی کمسیون بینالدول اقیانوسشناسی و مجمع دانشمندان جهان است که بیش از 30 سال است که روی این موضوع کار میکنند و مسائل مختلف اقلیم را بررسی میکنند.
وی افزود: در این برنامه نزدیک به 200 دانشمند فعال هستند. ولی هنوز بیانیهای رسمی در زمینه گرم شدن و یا سرد شدن زمین بیرون ندادهاند. باید ما بررسی کنیم که از لحاظ علمی آیا این امکانپذیر است که جهان در حال گرم شدن باشد.
زمانیان تأکید کرد: اگر دمای هوای کره زمین 5 درجه افزایش پیدا کند و تمام این گرمای اضافه شده به آبهای دریاها داده شود تنها آب دریاها به میزان 5/4 آنگستروم درحالی که مدلهای اقلیمی نشان میدهد که تا سال 2010 اب دریاها باید یک تا 2 متر بالا میآمد ولی این اتفاق نیفتاد.
وی خاطرنشان کرد:محاسبات علمی این مسئله را رد میکند. استدلالهایی که طرفداران این نظریه میآورند، بسیاری از آنها دارای پایههای منطقی یا علمی نیستند
امتیاز: 0.00
وزارت آموزش و پرورش > سازمان پژوهش و برنامهريزی آموزشی
شبکه ملی مدارس ایران رشد
شما باید یک عنوان و متن وارد کنید!