منو
 کاربر Online
383 کاربر online
 : کامپیوتر
برای پاسخ دادن به این ارسال باید از صفحه قبلی اقدام کنید.   کاربر offline دبیر گروه کامپیوتر 3 ستاره ها ارسال ها: 1679   در :  چهارشنبه 05 فروردین 1394 [05:05 ]
  یاهو چه می کند؟
 

درباره یاهو
در سال 94 ، , David Filo and Jerry Yangدانشجویان دکترای استانفورد ، اقدام به ساخت پورتالی بسیار ساده برای معرفی لینکهای متعددی در اینترنت کردند. در ابتدای کار این دو همکلاسی که رفتار کاری ان ها شبیه لری پیچ و سرگئی برین ، موسسان گوگل بود ، سایت یاهو با استقبال خوبی از سوی کاربران آمریکایی که اکثرا دانشجو بودند قرار گرفت . پس از مدتی که شرکت یاهو به ثبت رسید ، حجم فعالیت های این پورتال افزایش یافت.
تکمیل گسترده بخش دایرکتوری سایت یاهو که به عنوان یکی از بزرگ ترین و برترین دایرکتوری های معرفی کننده سايت ها به شمار می آید ، زمینه موفقیت های این پایگاه را فراهم کرد.
با ارائه سیستم جست و جوی متنوع متنی و تصویری در سایت یاهو که با همکاری google.com صورت پذیرفت ، حجم اثربخشی وبی این سایت افزایش یافت. اگر چه پس از مدت کوتاهی ، گوگل از همکاری با یاهو خودداری کرد ، اما به هر حال ، یاهو توانست امکان جست وجوی مختلفی به کاربرانش روی بیش از 20 میلیارد صفحه وب ، ارائه کند.
بیزینس های کوچکی که یاهو در سایت خود تحت فروشگاه های الکترونیکی و خرید و فروش کالا به صورت الکترونیکی ارائه کرد ، در کنار سیستم یاهو مسنجر و ارتقای حجم میل باکس آن ، امپراطوری یاهو را در بازار سهام آمریکا نیز با افزایش چمشگیر رو به رو کرد.
شبکه آسوشییتد پرس آمریکا AP.com هم اینک پخش جهانی اخبار و گزارشات خود را روی بخش خبری یاهو news.yahoo.com افزایش داده است . فدراسیون بین المللی فوتبال فیفا نیز از سال 2002 که جام جهانی فوتبال در کره و ژاپن به طور مشترک برگزار شد ، طراحی ، راه اندازی ، هاستینگ و مدیریت بزرگ ترین سایت ورزشی اینترنت یعنی www.fifaworldcup.com را به سایت یاهو سپرد.
این مسئله ، مزیت اطلاع رسانی و قدرت فنی سرورهای یاهو را در اقصی نقاط جهان نشان داد. سایت یاهو به عنوان معدود پایگاهی در رقابت های ورزشی جهان به شمار می اید که حضور گسترده ای در برنامه های تبلیغی بین المللی دارد.
با آن که بر اساس اعلام سال گذشته بخش رسانه ای یاهو ، این پایگاه بیش از 273 میلیون بیننده واحد از 25 کشور جهان دارد ، اما نگاه قابل ملاحظه ای به مدیریت تبلیغات سنتی (محیط های غیر الکترونیکی ) دارد. نگاهی که می تواند برای مدیران برنامه های کسب و کار الکترونیکی بسیار دارای اهمیت باشد.
با وجود آن که تقریبا دو سوم کاربران یاهو آمریکایی هستند ، اما توجه کاربران غیر آمریکایی یاهو به امکانات این پایگاه غیر قابل انکار است . اگر چه گوگل ، مغزهای کارآفرین دیجیتالی جهان را در استخدام خود قرار دارد و هر روز با ایده های جدید ، دنیای جامعه اطلاعاتی را محو خود می کند ، اما یاهو نیز با هزاران کارمند در 13 کشور جهان ، به بازارهای کسب و کار دیجیتالی جدیدی می اندیشد .
امکان راه اندازی chat room مستقل رایگان روی یاهو مسنجر و امکان راه اندازی فروشگاه های متعدد ، ارزان ، گسترده و مالتی مدیا روی این پایگاه ، روزانه صدها هزار کاربر را در اقصی نقاط جهان به سوی خود جلب کرده است . به هر حال ، امروز سایت یاهو به عنوان پر بیننده ترین سایت وب شناخته می شود و محبوبیت بالایی دارد. دسترسی به ده ها هزار وب پیج سایت یاهو ، کار آسانی نیست و مدیریت این کار باید توسط یک ایندکس ساده ، کم حجم و تا اندازه ای چند منظوره ترتیب یابد. این مسئله اخیرا به وقوع پیوسته است.

تغییر چهره
این برای چندمین بار است که یاهو ایندکس خود را تغییر داد. این وضعیت تغییر چهره ،تا قبل از سال 2000 میلادی ، چندان مورد توجه نبود .
اما در سال های اخیر این مسئله با حساسیت بیش تری از سوی طراحان یاهو دنبال میشود.
در آخرین ایندکس یاهو ، طول ایندکس با فشردن 2 بار کلید page down امکان پذیر بود . اما اکنون قسمتهای اضافی حذف شده است و ایندکس کم حجم تری و کم طول تری را شاهد هستیم. بخش local yahoo که به معرفی نسخه های زبانی متعدد یاهو به بیش از 20 زبان می پرداخت ، از ایندکس جدید حذف شده و به جای آن گزینه Y! International در نشانی http://www.yahoo.com/r/wrارائه شده است . شاید خیلی از کاربران به این مسئله توجهی نداشته باشند.
ولی نکته مهمی است که طول ایندکس را کم کرد و دسترسی به بخش بین المللی یاهو را متمرکز و به صفحه دیگری منتقل کرد. بخش دیگری که در ایندکس قبلی در شلوغ شدن سایت کمک کرده بود و در نسخه جدید ، تغییر یافت ، بخش بیزینس های کوچک یاهو بود که در وب پیج تغییر یافته درنشانی http://www.yahoo.com/r/c9 قرار گرفت.
علاوه بر این ما شاهد ساده تر شدن و رسمی تر شدن ایندکس سایت یاهو هستیم. 2 تبلیغ فلشی بزرگ در سمت راست ایندکس اصلاح شده اضافه شده است که در نسخه های قبلی به این شدت نبود.
این مسئله به توجه زیاد یاهو به تبلیغات الکترونیکی در صفحه اول خود می پردازد که سال ها از این مسئله امتناع ورزیده شده بود. با وجود لینک مداری و ساده سازی ایندکس یاهو و چپ چین شدن لوگو یاهو ، برخی از لینکهای مهم ، جای قبلی خود را حفظ کرد. لینکهایی مثل : How to Suggest a Site - Company Info - Copyright Policy - Terms of Service - Jobs - Advertise with Us ، لینکهای مهمی هستند که تقریبا از نسخه های اولیه یاهو در 10 سال پیش نیز مشاهده شدند.
این لینکها همیشه در پائین ترین بخش ایندکس یاهو اکثر صفحات سایت قرار گرفتند.
با این لینکها ، کاربران می توانند درباره یاهو ،چگونگی معرفی سایت به یاهو ، استخدام در یاهو ، تبلیغات در یاهو ، شرایط خدمات دهی یاهو و مرام نامه یاهو ! ، در اسرع وقت اطلاع کسب کنند. این مسئله نشان می دهد که چقدر ارتباط سریع مخاطب با یک سازمان حتی وبی ، مهم است .

برگ برنده
ساختار جست و جوی این ایندکس از لحاظ فنی تغییر نکرده است . اما دسترسی سریع تری برای کاربران جهت جست و جوی مطالب روی بخش های مختلف ایجاد شده است .
قبلا می توانستیم علاوه بر جست و جوی متنی روی ایندکس ، جست و جوی تصویری و خبری و محصولاتی داشته باشیم . اما در نسخه جدید ، 6 قابلیت همزمان برای جست و جو ایجاد شده است که عبارتند از : Images/Video/Audio/Directory/Local/News/Shopping . ارائه این سرویس روی موتور جست و جو یاهو که هم اینک خیلی قوی شده ، باعث خواهد شد تا بخش های مختلف این سایت ، به طور غیر مستقیم مورد استفاده کاربران قرار بگیرد و یاهو از آگهی دهندگان برای پرداخت بیشتر شارژ تبلیغی و حضور بیش تر در دید کاربران خود ، درخواست کند.
البته بی شک ، شمار بخش های جست و جوی یاهو به 10 عنوان افزایش خواهد یافت و این مسئله گویا تا یکی دو سال دیگر محقق خواهد شد . البته اگر چه google answers ، یک ابتکار گوگل نبود ، اما در بخش جدید ایندکس یاهو ، توجه یاهو با پاسخ هوشمندانه به سوالات کاربران مورد توجه قرار گرفته است . yahoo answers که در نشانی وبی : http://www.yahoo.com/r/a6 قرار گرفته است ، کم تر در نسخه های ایندکس قبلی مورد توجه بوده است .
این مسئله می تواند ثبات چند دقیقه ای را برای کاربران یاهو برای تامل و تحمل بیش تر برای مطالعه خدمات و مطالب یاهو را به همراه داشته باشد که از اهمیت برخوردار است .
وقتی کاربر از یاهو سوال کند و پاسخ به گونه ای مشاهده شود ، کار کاربر با بخش های مختلف یاهو افزایش می یابد و این یک برگ برنده برای هر سایتی است که می خواهد همواره مورد بازدید کاربران باشد. البته به همه این تغییرات باید تغییر آیکون های بخش های مشهور یاهو مثل ای میل ، مسنجر ، آب و هوا ، موزیک و فیلم اشاره داشت که قبلا در کنار لوگوی یاهو بودند و هم اکنون سمت راست ایندکس جای دارند.

جایگاه دیگر تغییرات
تغییر جایگاه مطالب مهم یاهو به عنوان مهم ترین بخش اصلاح layout ایندکس یاهو مورد توجه است . بالاتر آوردن مکان بخش های مهم یاهو و در دید قرار دادن این بخش ها ، از مهم ترین قابلیت های این تغییر ساختار به شمار می اید. خلوت تر شدن ایندکس و لینک مداری این پایگاه در ایندکس خود ، توجه جدید یاهو به تغییر بارگذاری صفحه اول خود به شمار می اید.
با این تغییر ، قطعا هوم پیجی که کاربران از یاهو برای خود ایجاد کرده اند نیز با تغییر رو به رو می شود. بخش پر مخاطب my yahoo ، اکنون با تغییرات انجام شده در زیبا تر شدن ایندکس یاهو برای کاربران مختلف اهمیت دارد. بخش خبری یاهو با بالا تر آمدن جایگاه آن و اضافه شدن بخش اخبار جهان در داخل ایندکس و امکان مشاهده ان بدون خروج از ایندکس ، از مهم ترین تغییرات جایگاهی در ایندکس جدید یاهو به شمار می اید. توجه به پخش خبر در سایت های مهم وب ، در چند سال اخیر مورد توجه بوده است که گوگل هم با news.google.com خود ، به این صف پیوسته است.

چند درس از ایندکس
نکاتی که از ایندکس جدید و آزمایشی سایت یاهو می توان فرا گرفت عبارتند از :

1-کاربر مداری مطلق سایت های پر بیننده برای جذابیت بخشی سایت
2-توجه مهم به ایندکس سایت از لحاظ حجمی و گرافیکی
3-لینک مداری و ساده سازی صفحه اول
4-توجه به روش سنجی و نیاز سنجی الکترونیکی در پورتال های وب
5-توجه به بنرهای تبلیغاتی با حجم مشخص در ایندکس
6-استفاده از فونت و رنگ و بک گراند ثابت در اکثر سایت های محبوب وب

  امتیاز: 0.00